maandag 20 februari 2017

Dáárom Colombo

Al meteen bij het bedenken van deze reis naar Sri Lanka had Dick het over een hele oude Boeddha van 400 na Chr die in het National Museum van Sri Lanka bij de ingang staat. Daarheen gingen we dus vanmorgen. Het vertrek duurde wat langer dan normaal, want Kassou moest afgelopen nacht in de auto slapen want er was geen plaats voor chauffeurs in ons hotel, een schande naar mijn mening, die ik zeker zal doorgeven aan de reisagent hier ter plaatse als we thuis zijn. Kassou stond dus op de verkeerde plaats op ons te wachten en pas na bellen verscheen hij. Toen wist hij ook nog niet de weg naar het museum....
Al met al reden om hem lekker vrijaf te geven voor vandaag en verder alles met een tuktuk te doen.
Het museum voldeed gelukkig aan de verwachtingen van Dick. Er waren trouwens nog hele mooie maskers en heel veel Hindoe beelden.

Boeddha bij ingang museum Colombo

Na het museum namen we een tuktuk naar het Fort, het oude centrum van Colombo bij de haven, waar vroeger de mensen met schepen Colombo bereikten. We liepen langs het warenhuis Cargills, uit rode baksteen opgetrokken en nog steeds een eyecatcher en geliefde plek om te shoppen.
Cargills uit de Engelse tijd
Ons doel in het Fort was het Dutch hospital, nu een chique gelegenheid om lekker in  de schaduw iets te gebruiken of diamanten of anderszins mooie edelstenen aan te schaffen. Erg leuk om te zien hoe onze historie daar voortleeft!
Tot slot liepen we naar de haven waar enorm verbouwd werd en we nog maar een glimp konden opvangen van het strand en de enorme boten die in  de haven lagen.
Met de tuktuk weer naar ons hotel terug, waar op de 26ste en bovenste verdieping een decadent zwembad is aangelegd en vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Omdat we komende nacht gaan vliegen zag ik het niet meer zitten te water te gaan tussen fanatiek trainende veel te dikke Aziaten compleet met badmuts en zwembrilletje. Maar interessant om te zien was het wel!
Zwemmen boven de wereld

Aan het eind van de middag maken we ons klaar voor de nachtelijke trip met KLM naar Amsterdam in bijna 12 uur tijd. Voor Dick weer een gangpad-plekje gescoord, zij het ten koste van een stoel bij een raampje, maar ja das Bein heeft altijd voorrang. Vroeg diner vandaag en dan een kleine 2 uur rijden naar het vliegveld, waar ook verbouwd wordt en waar inchecken daarom 5 uur van tevoren moet gebeuren. Gewapend met NRC, Volkskrant, FD en de Stentor digitaal paraat komen we de tijd wel door.
See you in the morning (dv).....

Onder deze toepasselijke tekening hebben we de afgelopen nacht geslapen!